Direct Trade neboli přímý obchod reaguje na neetický obchod s kávou na klasické burze. Nejedná se o certifikaci, ale způsob businessu. Direct trade minimalizuje množství prostředníků v obchodním styku. Pomocí přímého obchodu může nakupovat v podstatě každý.
Nákup kávy je postaven na bezprostředním obchodním vztahu mezi pražírnou a farmářem. Jednotlivým pěstitelům, se kterými se pražírny rozhodly spolupracovat, zaručuje ekonomickou a sociální jistotu. Jednu z hlavních výhod představuje transparentnost obchodu. Zda je pro obě strany stejně spravedlivý, ale není nikým kontrolováno.
Cena závisí pouze na vzájemné dohodě. Obvykle se odvíjí podle kvality samotných zrn. Nakupující, tedy pražírny kávy, samozřejmě stojí o co nejvyšší, proto často s producenty pracují na zlepšování úrody. Učí je, jak se zrna zpracovávají a co je důležité pro konečného zákazníka. Přímá komunikace je postavena na vzájemném respektu a důvěře.
Průkopníky Direct Trade jsou americké pražírny Intelligentsia, CounterCoffee a Union z UK. Přímému obchodu bývá vytýkáno, že podporuje pouze jednotlivé pěstitele, kteří za svou kávu dostávají nadprůměrnou cenu. Farmáři zisk investují do vlastních farem, což ale nijak nepomáhá celé komunitě.